Blogindlæg og guide om LinkedIn Premium og de forskellige udgaver af Premium

Skal jeg vælge LinkedIn Premium?

LINKEDIN PREMIUM: Hvad er LinkedIn Premium? Skal jeg vælge LinkedIn Premium? Hvad kan de forskellige udgaver af LinkedIn Premium? Hvad koster LinkedIn Premium? Er LinkedIn Premium pengene værd? Eller kan jeg klare mig med gratisudgaven af LinkedIn? Kan jeg bruge Sales Navigator i mit salgsarbejde til at skaffe leads med?

De spørgsmål får jeg næsten hver eneste gang at jeg afholder foredrag eller workshops i brugen af LinkedIn og social selling metodikken.

Derfor tænkte jeg at det ville give god mening at lave en slags guide, der kan hjælpe med at svare på disse spørgsmål, og hjælpe dig til at finde ud af om det kan give mening for dig at vælge et LinkedIn Premium produkt eller om du skal fortsætte med gratisudgaven.

Lad mig med det samme gøre dig opmærksom på, at jeg IKKE bliver betalt for at omtale LinkedIn Premium produkterne. Jeg får i det hele taget ikke nogen form for indtægter fra LinkedIn. Jeg har heller ikke nogen aktier i virksomheden, og jeg har således ikke nogen direkte økonomiske interesser i LinkedIn.

Denne guide er derfor alene mit personlige forsøg på at give dig et så uvildigt og objektivt perspektiv som muligt på om LinkedIn Premium er noget for dig eller om du bare skal spare pengene og bruge gratisudgaven.

Så min eneste agenda er at hjælpe dig med relevant information, og hjælpe dig med at finde ud af, om du kan nøjes med gratisudgaven eller om du faktisk har brug for LinkedIn Premium, og i så fald hvilken version.

Hvis du vil høre blogindlægget som podcast

Siden Microsoft købte LinkedIn tilbage i juni 2016 for hele 26,2 milliarder dollars, har det været begrænset med information om hvor stor en del af LinkedIn’s indtægter, der kommer fra Premium abonnenter. Og hvad angår hvor stor en del af LinkedIn brugerne, der har et Premium abonnement, er LinkedIn meget tavse.

Men nu er LinkedIn begyndt at fortælle lidt om størrelsen på Premium forretningen efter offentliggørelsen af Microsofts kvartalsregnskaber – i hvert fald for det, der blev kommunikeret 7. marts 2024.

Her fortæller LinkedIn, at indtægterne fra deres Premium produkter nu er nået op på ikke mindre end 1,7 milliarder dollars svarende til næsten 12 milliarder danske kroner med dagens kurs!

Så er der er ingen tvivl om, at Premium er blevet til big business for LinkedIn 😉

Men selv om LinkedIn har oplevet en stor vækst i salget af deres forskellige Premium produkter, bruger flertallet af LinkedIn-brugerne stadigvæk “bare” gratisudgaven.

Det er der dog ikke noget mærkeligt i, når en virksomhed som LinkedIn driver en del af sin forretning ud fra “Freemium” tankegangen, altså hvor den basale adgang er gratis, men at du kan betale dig til yderligere funktionalitet.

Mit umiddelbare svar på om du skal vælge LinkedIn Premium er for øvrigt, at hvis du lige er startet ud med at bruge LinkedIn, og egentlig mere arbejder med at opbygge daglige rutiner omkring dette, kan du uden problemer klare dig med gratisversionen af LinkedIn.

Faktisk kan du komme rigtig langt med gratisudgaven af LinkedIn. For det svarer populært sagt til, at du får en stor værktøjskasse med masser af gode og helt gratis værktøjer til at dyrke dine relationer og netværk.

Du kommer langt med den gratis LinkedIn værktøjskasse

Lige som at en god og professionel håndværker har total styr på sine grundværktøjer (eksempelvis sav, hammer, mejsel, skruetrækker o.s.v.), så skal du som professionel LinkedIn-bruger også have styr på dine grundlæggende værktøjer som eksempelvis personprofil, søgefunktion, udbygning af netværk, beskedfunktion, LinkedIn artikler m.m.

Med gratisudgaven af LinkedIn kan du:

  • opbygge din professionelle identitet (LinkedIn personprofil) og digitale egenkapital
  • opbygge og vedligeholde dit professionelle netværk
  • skrive ubegrænset antal indlæg
  • like, dele og kommentere indlæg og artikler
  • skrive ubegrænset antal LinkedIn artikler
  • modtage et ubegrænset antal InMails (LinkedIns betegnelse for introduktionsmails)
  • søge efter og se profiler i LinkedIn netværket
  • se profilerne på de seneste fem personer, der har kigget på din profil
  • anmode om op til fem introduktioner ad gangen
  • give og bede om anbefalinger.

Når du kan disse værktøjer, kan du overveje at opgradere til et LinkedIn Premium abonnement. Lidt lige som at den gode og professionelle håndværker bliver mere effektiv ved at bruge en elektrisk boremaskine eller elektrisk sav, så kan du også blive mere effektiv og målrettet i din brug af LinkedIn ved hjælp af Premium udgaven.

Selv om du kan komme rigtig langt med gratisudgaven af LinkedIn, så kan der være gode grunde til, at du skal overveje at opgradere til Premium.

Først og fremmest handler det om, hvad du vil bruge LinkedIn til, og hvad du gerne vil have ud af det. Det, der mest af alt kendetegner Premium udgaverne af LinkedIn (der er nemlig flere former for Premium adgang), handler i bund og grund om at gøre dig mere effektiv og finde frem til flere oplysninger på en hurtigere måde.

Og der er oplysninger, som du kun kan få, når du er Premium bruger, eksempelvis kan du uden begrænsninger se, hvem der har besøgt din profil igennem de sidste 90 dage og hvordan de har fandt frem til dig.

Hvis du regelmæssigt har brug for at lave avancerede søgninger, er du også nødt til at komme til lommerne og investere i adgang til Sales Navigator eller Recruiter Lite.

Efter at LinkedIn rullede den store opdatering ud af deres desktop udgave i starten af 2017, er søgefunktionen i gratisudgaven blevet begrænset en del.

Du har til gengæld fuld adgang til de avancerede søgefunktioner i Sales Navigator og Recruiter Lite, hvor du kan opbygge detaljerede søgninger efter en bestemt type beslutningstager i en bestemt industri eller virksomhed i et bestemt geografisk område.

Når du en gang har opbygget en søgning, kan du efterfølgende gemme søgningen, og genbruge disse uden at skulle til at tage oplysningerne ind igen.

Så moralen er, at du skal overveje at betale penge for Premium adgang, hvis du som rutineret og regelmæssig LinkedIn bruger ønsker at udføre dit job hurtigere og mere effektivt og få adgang til flere oplysninger. Hvis du til gengæld kun er på LinkedIn et par gange om ugen, kommer du næppe til at få tilstrækkeligt med værdi ud af et Premium abonnement.

Eksempel på screenshot af hvordan LinkedIn Sales Navigator Professional ser ud

Hvis du arbejder målrettet med relationssalg og på den måde har behov for at følge og påvirke enkeltpersoner i virksomheder, så er Sales Navigator et stærkt salgsværktøj.

Her kan du nemlig følge kunder og potentielle nye kunder ved at markere dem som emner (også kaldet for “leads” i Sales Navigator) og “accounts”. Det gør blandt andet, at du kun ser opslag fra de personer og virksomheder du følger i modsætning til den “normale” LinkedIn nyhedsstrøm, hvor du ser indlæg og delinger fra alle i dit netværk.

Det betyder at du får en mere “ren” nyhedsstrøm, hvor du nemt kan få overblik over, hvad de pågældende personer kommenterer og interesserer sig for og/eller hvad virksomheder poster på deres virksomhedsside.

Eksempel på screenshot af hvordan filterfunktionen i LinkedIn Sales Navigator Professional ser ud

En anden og særdeles brugbar Sales Navigator funktion, handler om at du har mulighederne for at lave langt mere avancerede søgninger end i gratisversionen af LinkedIn.

Du kan eksempelvis vælge at søge efter emner ud fra deres aktuelle titel, og kombinere dette med andre søgeparametre som eksempelvis geografi, branche, virksomhedsstørrelse, senioritet m.m. I gratisudgaven kan du også søge efter titel, men her vil søgeresultatet vise personer, der både har titlen lige nu og som har haft den.

Du har også mulighed for at definere op til 5 personaer, som i denne sammenhæng er en slags arketyper i.f.t. funktion, anciennitet, titler og geografi.

En anden rigtig god søgefunktion handler om, at du hurtigt kan finde frem til de emner, der rent faktisk er aktive på LinkedIn. For at du kan udøve social selling indsatser overfor en potentiel kunde, er det lige som en forudsætning at vedkommende er aktiv på LinkedIn 😉

Du kan sende op til 50 InMails hver måned, gemme op til 10.000 emner og tilføjer noter og tags til hver enkelt emne.

Sales Navigator Advanced Plus (tidligere kendt som Enterprise)

Der findes også en Advanced Plus udgave af Sales Navigator (tidligere kendt som Enterprise), der henvender sig til meget store organisationer.

Udover funktionaliteten fra Core og Advanced, giver Sales Navigator Advanced Plus også mulighed for CRM-integration med såkaldt “Activity Write-back” (InMails, beskeder og noter) funktionalitet mod Microsoft Dynamics 2016/365 og Salesforce, Single-Sign-On integration, Enterprise licensstruktur og dedikeret kontaktperson hos LinkedIn.

Premium Career

Du skal vælge Premium Career, hvis du er på udkig efter nye udfordringer. Premium Career kan give dig øget synlighed på LinkedIn overfor rekrutteringskonsulenter og virksomheder, der anvender LinkedIn som rekrutteringsplatform.

En af de væsentligste Premium funktioner i Premium Career er “Open Profile”, som gør at et hvilket som helst medlem kan kontakte dig direkte uden at de skal til at købe InMails. Du har endvidere selv adgang til at sende 5 inMails hver måned.

Ved at vælge Premium Career får du også mulighed for at se navnene på alle de personer, der har besøgt din profil indenfor de seneste 90 dage – dog med undtagelse af dem, der har sat deres profil til at optræde anonymt.

Du får også mulighed for selv at optræde anonymt overfor eksempelvis headhuntere, HR-medarbejdere og ansættende chefer uden at du mister historikken over dem, der har besøgt din profil.

Endelig får du også adgang til LinkedIn Learning videokurser samt en funktion, der kan hjælpe dig med at forberede dig til jobinterviews.

Premium Business

Premium Business er en Premium variant, som minder en del om Premium Career i form af, at den i bund og grund har den samme funktionalitet som Premium Career, men med Premium Business kan du sende op til 15 InMails pr. måned og får adgang til information om udviklingstendenser og ændringer i ledelsen hos de virksomheder, som du følger.

Du får endvidere adgang til at lave et ubegrænset antal søgninger.

Recruiter Lite

Her finder du information om, hvordan du skal tænke i søgeordsoptimering af din LinkedIn profil

Denne udgave af Premium henvender sig til virksomheder, der ønsker at bruge LinkedIn som rekrutteringsplatform, men i mindre skala.

Recruiter Lite giver dig en design, der er fokuseret på rekruttering, som blandt andet giver dig mulighed for at få automatiske opdateringer om kandidater.

Der er ikke adgang til det fulde LinkedIn netværk, som man har med “storebroderen” Recruiter Corporate (se beskrivelsen nedenfor), men du kan blandt andet lave guidede søgninger, arbejde med 15+ avancerede søgefiltre og sende op til 30 InMails hver måned.

Recruiter Corporate

Recruiter Corporate er topmodellen indenfor LinkedIns rekrutteringsunivers. Det er også det absolut dyreste Premium abonnement, og henvender sig således alene til virksomheder med et stort behov for rekruttering – enten i form af dedikerede rekrutteringsvirksomheder eller mellemstore eller store virksomheder, der ønsker at varetage rekruttering inhouse.

Med Recruiter Corporate er der adgang til LinkedIns fulde netværk og eksempelvis mulighed for at kontakte flere kandidater samtidigt i forhold til en given stilling.

Der er selvfølgelig mange flere fordele og detaljer koblet på det enkelte Premium abonnement, men her vil jeg tillade mig at henvise til LinkedIns Premium oversigt, hvis du vil vide mere.

Leif Carlsen blog signatur

Comments (9)

  • Jakob Thusgaard Reply

    Fremragende artikel. Tak for den!

    I nævner at man kommer langt med gratisversionen – og det stemmer. Imidlertid er det min opfattelse, at LinkedIn, med den nye brugerinterfaceopdatering tager både avancerede søgninger og det at gemme op til 3 søgninger og modtage ugentlige eller månedlige underretninger om disse søgninger, og lægger de funktioner over i Sales Solutions/Sales Navigator.

    Så vidt jeg kan se, betyder det at sælgere ikke længere kan klare sig med gratisversionen, men er tvunget til at opgradere. I den sammenhæng bliver de tvunget hen over Business Plus og over til Sales Navigator.

    Bortset fra det, er det fremragende med en guide til, hvilken Premium, der er det rigtige valg. Tak for det!

    20. december 2016 at 12:29
  • Frederik Nørgaard Reply

    Hej Leif

    Tak for opdateringen. Jeg er meget enig du kommer langt med den gratis version, men jeg savner godt nok den betalte.

    Lige præcis søgnings delen savner jeg virkelig.

    Jeg er simpelthen for nærig til at betale 500 kr pr måned selv om firmaet nok skulle betale det.

    21. november 2017 at 13:10
    • Leif Carlsen Reply

      Velbekomme, Frederik. Skønt at høre at du synes om indlægget.

      Og ja, det ville være super, hvis vi fik den gamle søgefunktion tilbage igen :-)

      23. november 2017 at 0:33
  • Ståle Stenersen Reply

    Hei, Leif!

    Takk for deling av en informativ og balansert oppdatering. Nyttige betraktinger som er gode å ha med seg i valg Premium – og når tiden er inne for det.
    Ser frem til å lese mer skrevet av deg!

    14. januar 2020 at 14:14
    • Leif Carlsen Reply

      Hej Ståle, velbekomme Dejligt at høre at du kunne bruge guiden til noget

      19. januar 2020 at 23:24
  • Karin Erfurt Reply

    Mange tak for denne oversigt og din klare stillingtagen til spørgsmålet om et abonnement er nødvendigt. Jeg har længe overvejet, om det er pengene værd set i forhold til mit formål. Det spørgsmål har du hjulpet med at afklare – og sparet mig for et par hundrede kroner om måneden. :-)

    1. maj 2020 at 15:06
    • Leif Carlsen Reply

      Velbekomme, Karin – dejligt at høre at du kunne bruge oversigten og min anbefaling til noget, herunder også at spare lidt penge :-)

      1. maj 2020 at 17:11
  • Bo Christensen Reply

    Tusind tak for denne oversigt – jeg håber den stadig kan bruges her i 2023.
    Vi går hele tiden med overvejelser om hvorfor man skal “opgradere” sine profiler på de sociale tilstedeværelser. Så det er godt med gode artikler til læring!
    Tak for det!

    2. februar 2023 at 8:50
    • Leif Carlsen Reply

      Hej Bo.

      Velbekomme og dejligt at høre at du kan bruge oversigten. Den er stadig gangbar her i 2023.

      Som jeg skriver i guiden, så kan de fleste få rigtig meget ud af gratisudgaven ved ganske enkelt at udnytte de mange muligheder som denne version indeholder.

      2. februar 2023 at 10:52

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *