Blogindlæg om at du skal lade være med at sælge på LinkedIn, hvis du vil have succes med social selling

Kodeordet er unselling når du skal sælge på LinkedIn

UNSELLING: Jeg mødte på et tidspunkt en sælger, der brugte kold canvas i sit salgsarbejde. Desværre oplevede sælgeren, at han fik mindre og mindre ud af at lave kold canvas, og at det var meget svært at få kunderne til at sige ja til et kundemøde. Sælgeren blev derfor demotiveret af de utallige afvisninger, samtidigt med at der ikke var sammenhæng mellem indsatser og resultater.

En af årsagerne til, at det er blevet sværere at komme igennem på telefonen, er at der er kommet flere “gatekeepers” hos kunderne, og det er kun få telefonopkald fra sælgere, der kommer igennem. Samtidigt ønsker kunderne i højere grad selv at kontrollere processen med at erkende behov, indsamle oplysninger og evaluere disse, før en sælger bliver involveret.

Ifølge analysevirksomheden Forrester Research foretrækker 68 procent af beslutningstagerne at gennemføre informationssøgningen uden kontakt til en leverandør, og anvender i høj grad google og sociale medier som LinkedIn til at finde inspiration og afsøge muligheder.

Det som går helt galt i denne sælgers opfattelse af, hvad man kan bruge LinkedIn og social selling metodikken til er, at han tror man kan anvende det som et direkte salgsværktøj overfor sit netværk. Det kan man slet ikke.

Visualisering af den udvidede salgstragt med en kombination af pull og push social selling

Faktisk er dødssynd nr. 1 indenfor social selling, hvis man bruger direkte salgsbudskaber via de sociale medier. Du skal huske at folk er ikke på LinkedIn for at blive solgt til. De er der for at at søge viden, holde sig ajour med deres netværk og bruge deres LinkedIn profil som en slags digitaliseret CV.

Derfor “unselling” det rigtige kodeord når det gælder social selling, altså at vi skal kommunikere med både nuværende og potentielle nye kunder på en “ikke-sælgende” måde.

Den moderne beslutningstager bryder sig ganske enkelt ikke om at logge sig på LinkedIn og blive præsenteret for et direkte salgsbudskab med “Få 3 styk for 2 styks pris”.

Leif Carlsen blog signatur

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *