Blogindlæg om betydningen af at få etableret en daglig, ugentlig og månedlig rutine for social selling indsatserne

Derfor skal du huske at tage din daglige dosis social selling vitaminpiller

SOCIAL SELLING I PRAKSIS: Når jeg hjælper salgs- og marketingorganisationer og deres medarbejdere med at indarbejde social selling metodikken i deres salgs- og markedsføringsindsatser, oplever jeg som regel, at der er masser af positiv energi og fremdrift i projektet i den indledende fase. For det er stadigvæk spændende og nyt.

Men når der så er gået noget tid, og den umiddelbare begejstring er dalet lidt, presser hverdagens andre opgaver sig ofte på.

Og da social selling metodikken for de fleste stadigvæk er en ny ting, og slet ikke er indarbejdet som en rutine, er det ofte denne type indsatser, som det går ud over i hverdagen.

Pludselig er der gået et par uger siden, at du sidst fik lavet en indlæg eller fik delt et af kollegernes LinkedIn artikler (tidligere kendt som LinkedIn Pulse blogindlæg).

Det har også en negativ konsekvens for din digitale egenkapital, og dermed for dit LinkedIn Social Selling Index, som begynder at vise en faldende kurve.

Det sker fordi, du hverken får søgt efter nye kundeemner, bearbejdet dit nuværende netværk, får lavet de 1-2 ugentlige indlæg eller får skrevet de 1-2 LinkedIn artikler hvert kvartal, som ellers ville være med til at øge din synlighed, og udstille din ekspertise overfor din målgruppe og netværk i almindelighed.

Lyt til blogindlægget som podcast

Det kommer næppe som en stor overraskelse, at jeg foreslår, at du skal få indarbejdet en daglig rutine omkring dine social selling indsatser. Uden at du hver eneste dag bruger lidt tid på at blive fortrolig med metodikkerne, så bliver du aldrig rigtig god til dem.

For visse andre social selling indsatser handler det om at få etableret ugentlige og månedlige rutiner. Men uanset om det skal ske dagligt, ugentligt eller månedligt, så handler det om at få etableret en solid social selling rutine.

Du skal starte med at få skabt en daglig rutine omkring dine social selling indsatser

Der er altså bare noget om det gode gamle ordsprog med, at øvelse gør mester. At få succes med social selling handler om at blive fortrolig med metodikkerne og med værktøjet, som i dette tilfælde er LinkedIn, men det kunne i princippet lige så godt være Facebook, hvis denne platform passer bedre i forhold til din målgruppe.

Så det handler meget om at du skal lære, hvor LinkedIn menuerne og knapperne sidder og hvordan disse fungerer uanset, om du bruger LinkedIn i desktop-udgaven på computeren eller som app på din smartphone eller tablet.

Ellers kommer du til at spilde for meget tid med at lede efter funktioner, og det vil sikkert også medføre irritation, som i den sidste ende måske resulterer i demotivation.

Ergo handler det om at undgå at blive frustreret og tænke, at det bliver du aldrig god til. Afsæt konkret tid i din kalender til at blive god til LinkedIn. For derigennem kommer du hurtigere i gang med det reelle social selling salgsarbejde, og du kommer også til at høste tidligere.

Dernæst handler det også om at forstå den grundlæggende præmis om, at social selling er “slow selling”. At det tager tid at sætte dette nye store dieselgodstog i gang og få det op i fart. Til gengæld – når det først har nået en god hastighed, skal der meget til at stoppe det, og det gælder mest at alt om at vedligeholde farten.

Når du ender på det niveau, begynder kunderne at komme af sig selv – dels fordi dit netværk ved præcis, hvad du kan hjælpe med og dels fordi, at potentielle kunder finder dig i Google-søgninger, når de indsamler information som en del af deres købsproces.

Kommentere (dagligt)

Det handler ikke kun om at selv at lave indlæg og dele indhold. Det handler i høj grad om at lytte til, hvad der sker i dit netværk og bidrage med relevante og værdifulde kommentarer i de samtaler, som kan være en del af nyhedsstrømmen på LinkedIn.

Du skal derfor dagligt tjekke din nyhedsstrøm, og se om der er opslag, hvor du kan hjælpe med viden og erfaring. Eller du kan give dit bidrag til en debat. Udover at det er en måde at udstille din ekspertise på, så handler det i bund og grund også om at udvise en reel interesse for menneskene i dit netværk.

Social selling vitaminpille nr. 2: Kommering på LinkedIn

Det er jo en god lejlighed til, at du selv bliver klogere på, hvad personerne i dit netværk står for, og hvilke former for viden og ekspertise de besidder.

Synes godt om (dagligt)

En af de nemmeste daglige social selling indsatser, som du kan gøre, er at like (synes godt om) de opslag, som du synes om, og det som det giver mening for dig at like. Dermed kan du sende en slags anerkendende nik til afsenderen, og samtidigt synliggøre opslaget i dit eget netværk. Suppler også meget gerne med en relevant kommentar, hvis det giver mening. Et like kan være fint, men det har slet ikke samme værdi som en kommentar, så hold dig endelig ikke tilbage med kommentarer når du nu er i gang med at like.

Social selling vitaminpille nr. 3: Synes godt om

Brug gerne 10 minutter hver dag på at lave denne øvelse, da det er med til at udvise engagement og skabe synlighed omkring din person på LinkedIn.

Dyrke og udbygge dit netværk (ugentligt)

En anden vigtig social selling vitaminpille, som du bør tage hver uge, drejer sig om at dyrke dit nuværende LinkedIn netværk. Det kan du i høj grad gøre gennem øvelsen med at kommentere, like og dele opslag du ser i din nyhedsstrøm.

Men det handler for mig også om, at du proaktivt skal søge efter de personer i dit netværk, som du enten har en tæt relation med eller ønsker at få en tæt relation med. Tjek deres seneste aktiviteter på LinkedIn, og se om der er noget som du kan hjælpe med.

Social selling vitaminpille nr. 4: Dyrke og udvide dit netværk på LinkedIn

Samtidigt skal du også løbende udbygge dit netværk med nye relevante forbindelser. Det kan eksempelvis være nye medarbejdere blandt dine nuværende kunder samt beslutningstagere og influenter hos potentielle nye kunder.

Skrive LinkedIn artikler (månedligt)

Den sidste og utvivlsomt mest krævende vitaminpille, som jeg vil foreslå at du “spiser”, er den som handler om at skrive LinkedIn artikler. Her har du mulighed for at lave såkaldte ekspertindlæg på minimum 300 ord og typisk op til 600-800 ord, og derigennem dele ud af din viden og ekspertise på lige netop dit fagområde. Du bør gå efter at skrive 1-2 artikler hver måned for at opbygge tillid til dig som en “Trusted Advisor” indenfor dit område.

Social selling vitaminpille nr. 5: Skrive og publicere artikler på LinkedIn

Jeg vil runde mit blogindlæg af med en opfordring til dig om at komme i gang med at spise social selling vitaminpillerne allerede nu. Der er ingen grund til at vente til næste mandag 😊

Social selling er for mange stadigvæk en forholdsvis ny ting for mange sælgere, soloselvstændige eller andre med kundevendte roller, når det gælder deres salgsindsatser, men ikke desto mindre er det allerede et vigtigt element i det at komme tilbage i den indledende del af kundens købsproces.

Den gennemsnitlige kunde tager nu om dage en meget stor del af købsprocessen selv, inden de kontakter en sælger eller virksomhed. Og da social selling netop har til formål at få dig og din virksomhed til at dukke op i den indledende del af købsprocessen, gælder det om at komme i gang med det samme.

God fornøjelse med at spise social selling vitaminpillerne 😊

De venligste hilsner

Leif Carlsen blog signatur

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *