Sådan skriver du et blogindlæg til dit website eller en LinkedIn artikel

Visuel guide: Sådan skriver du et blogindlæg

VISUEL GUIDE: Efter ønske fra flere af vores kunder, har vi udarbejdet en visuel guide til, hvordan du skriver et blogindlæg til dit website eller en LinkedIn artikel. Du kan også bruge guiden, hvis du skal skrive artikler til andre formål.

Visuel guide til hvordan du skriver et blogindlæg

Guiden indeholder følgende 11 trin med anbefalinger og råd:

  1. Start med at skrive dit blogindlæg i en teksteditor som eksempelvis Word, notepad eller lignende, og gerne en editor som har stavekontrol.
  2. Et typisk blogindlæg skal være på minimum 300 ord, men gerne op til 800 ord. Det gør at blogindlægget kan læses i løbet af 3-5 minutter.
  3. Find en god og fængende overskrift. Pir gerne folks nysgerrighed.
  4. Find et godt billede som understøtter din overskrift og virker som et godt blikfang for dit blogindlæg. 1 billede siger mere end 1.000 ord!
  5. Sørg for at anvende billeder og grafiske elementer af høj kvalitet.
  6. Brug gerne en ramme for, hvordan du vil bygge blogindlægget op. Det kan eksempelvis være en model som vi kalder for “PL?” (det står for Problem-Løsning-Hvad synes du). Det drejer sig i bund og grund om at belyse en problemstilling, og hvilken negativ betydning det kan have for din læser. Dernæst beskriver du en mulig løsning på problemet, og hvilken positiv betydning det kan have. Rund af med at stille et spørgsmål til dine læsere. Det kan eksempelvis være “hvad synes du?” eller “hvad gør I i jeres virksomhed?”. Du kan også opbygge dit indlæg ud fra en for/imod tankegang, 3 tips til x, 10 trin til x, risikoafdækning kontra gevinstoptimering eller lignende.
  7. Indsæt gerne links til andre blogindlæg, artikler eller sider på dit website.
  8. Kampagner, priser, rabatter, tilbud og lignende i blogindlæg er forbudt! Unselling er nøgleordet og det drejer sig om at udstille din ekspertise og den værdi du kan skabe for dine kunder.
  9. Kør gerne teksten igennem det, som vi kalder for “Og hvad så?” testen, der handler om at sikre at blogindlægget er relevant og interessant for dine læsere.
  10. Husk at tilføje hashtags og relevante nøgleord i dit blogindlæg således, at du hjælper dine læsere med at finde frem til indlægget. Tænk i den sammenhæng SEO og Google keywords ind i teksten.
  11. Husk at læse korrektur på dit blogindlæg før du publicerer det. Få gerne en kollega til at læse teksten igennem således, at der også kommer andre øjne på formulering, tegnsætning og eventuelle stavefejl.

Del gerne denne guide med andre, som skal i gang med at blogge.

God fornøjelse med at skrive blogindlæg 😊

De venligste hilsner

Leif Carlsen blog signatur

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *